Egykori csatárunk beszélt pályafutásáról, Böde Daniról és hogy még meddig lehet focistaként a pályán.

Hányadszor vagy Belekben?

Először, 2007 óta Horvátországba járok, Porecsre és környékére. Nekem ez az első alkalom.

És…?

A hotel teljesen rendben van…

De panaszkodnak, hogy sok a csapat, a játékos…

Ez tény, amikor megyünk ebédelni, vagy bármikor feltűnünk az étteremben, tele van játékossal, csúcsforgalom van. Ez talán kicsit kényelmetlen, viszont az jó, hogy lyen sok magyar csapat van.

Az MTK és a Paks egy szobában étkezik…

Igen, de ez teljesen rendben van így.

Szóval, Horvátország vagy Törökország?

Az utolsó öt évben nem sikerólt eltalálnunk az időjárást Horvátországban. Itt sokkal jobbak a körülmények, a pályák.


Ilyen „vén” fejjel hogy tudod magad rávenni az alapozásra?

Nem vagyok én vén! Vén az, aki annak érzi magát!

Mennyinek érzed magad, ha már itt tartunk?

Vénnek még nem…! Persze egyre nehezebb! Nem is rávenni magamat a munkára, hanem végigcsinálni. Rávenni nem nehéz, mert csak az futballozik, aki szereti ezt csinálni. És ha az ember örömmel csinálja azt, amit szeret, azzal nincsen semmi gond.

Ilyenkor az edződnek is fel kell ébresztenie benned a motivációt vagy magadat pörgeted fel?

Régen rossz, ha egy edzőnek kell motiválni egy játékost. Engem nem kell motiválni!

És a csapatot Szivics mester mennyire tudja gatyába rázni? Az ősz nem sikerült rosszul, de a kilencedik hely nem biztos, hogy azt tükrözi, amekkora lehetőség van bennetek.

Igen… ez egy elég összetett dolog. Az első négy-öt-hat forduló nagyban befolyásolta, hogy a csapat ott áll most, ahol. Első forduló után váltottunk edzőt, utána megbízott edző, aztán érkezett Tomi (Tomiszlav Szivics – FFT). Sikerült nyernünk Szombathelyen, aztán beleszaladtunk egy elég rossz sorozatba. Diósgyőrben kikaptunk 1-0-ra, aztán a Vidi, Győr, Fradi, MTK, Debrecen-sorozat jött, de nem kaptunk ki. Igaz, hogy csak egy meccsen nyertünk, de nem is veszítettünk. Ez nem azt jelzi, hogy a Paks rossz csapat. A 17. forduló után a 9. helyen állunk, a negyedik helyen álló Vidi öt pontra van tőlünk. Igaz, hogy a 14. helyezett is közel van. Annyira sűrű a mezőny…

Mi a hivatalos célkitűzés?

Igazából a 6-8. hely a cél, nyilván az lenne a legjobb, ha az első háromba oda tudnánk érni. A mi csapatunk Paks kisváros „nagy csapata” és nagyon bízom benne, hogy lesznek még olyan sikereink, mint két évvel ezelőtt.

Kötődsz még a zöld-fehér színkombináció másik csapatához?

Három év nem múlik el nyomtalanul az emberben. 2003 után megfordult bennem, hogy nem kell ott maradni. De a következő évben bajnokságot és kupát is nyertünk. Két év alatt két kupát és egy bajnokságot nyerni, az nem olyan rossz. Szerintem örülnének a Fradinál, ha az elmúlt öt évben ezt sikerült volna összehozni.

Követed a Fradit?

Hogyne. Én most is szeretek ott játszani és sok szép emlék köt oda és mindig is jó szívvel gondolok a Fradira.

Inkább zöld-fehér, mint lila-fehér?

Ne menjünk bele a színekbe, egy játékosnak mindig függetleníteni kell magát attól, milyen színű klubban játszik. A játékosnak ott kell teljesítenie, ahol szerződést kap.

Mennyire vagy kritikus? A válogatottra gondolok.

Mindenkinek van véleménye a válogatottról, én például bizakodó vagyok.

Ez a hivatalos verzió…

Én mindig bizakodó vagyok, mert nem szeretem, ha borúlátóak az emberek, persze az sem jó, ah hurráoptimisták. Ha nem hiszünk, és nem merünk álmodni, akkor nem érünk el semmit.

Álmodjuk azt, hogy megverjük a románokat?

Semmi esetre se úgy álljunk hozzá, hogy nem verjük meg őket. Nem szabad előre feladni!

Még mindig te vagy az NB I egyik legjobb csatára, aki minőségi futballra képes.

Örülök, ha így van. Én annak örülök, hogy Pakson tudok lenni és tudok segíteni a csapatnak és remélem, hogy még egy darabig ez menni is fog.

És mit szólsz a válogatási elvekhez?

Nézd, volt nyolc év, amikor nem voltam válogatott.

Igaz, hogy Matthäus idején lehettél volna, csak nem…

Ez a múlt…!

Ki az öt legjobb magyar csatár szerinted? Ha te vagy a kapitány, kit hívsz meg a válogatottba?

Azért is nehéz kérdés, mert lehet, hogy nekem teljesen más elképzelésem van a csapat összetételéről, mint Egervári Sanyi bácsinak. De ha megkérdezel tíz embert, akkor tíz másikat fognak mondani. Lesz köztük átfedés…


Akkor mondj hármat, az átfedésből!

Akik a fehéroroszok ellen kerettagok voltak, azok megérdemelték, hogy ott legyenek. Böde Dani az utóbbi két évben letett már annyit az asztalra, hogy kerettag lehessen, ő tud olyat hozzátenni, amivel előre tudunk lépni. Szabics Imi és Szalai Ádám rendszeresen játszik és gólokat rúg, Rudolf Geri az utóbbi időben ő is letett annyit az asztalra, hogy ott lehessen.

Németh Krisztián?

Ő ott volt a fehéroroszok ellen?

Nem, csak kíváncsi vagyok.

Őt nagyon jó játékosnak tartom és biztos vagyok benne, hogy előbb-utóbb kijön az, ami benne van.

És belőled kijött, ami benned volt?

Ez egy összetett dolog, hogy miért nem… Sok mindenben azt gondolom, hogy hibáztam, vagy egy-két dologban biztos. 21-22 évesen más volt annak idején magyar szinten: még nem „rángatták ki” az embereket külföldre. Voltam később én is, de nekem nem úgy jött össze. Úgy néz ki, hogy nekem ezt dobta a gép… De örülök, hogy ennyit is elértem.

Többszörös magyar bajnok és kupagyőztes vagy! Melyik a legkedvesebb siker?

Nehéz rangsorolni, főleg, hogy húsz éve játszom az NB I-ben. Pécsett nőttem fel, ott nevelkedtem, lettem NB I-es játékos. A Dunaferrnél lettem először bajnok, ott játszottam először a nemzetközi színtéren, ott lettem először gólkirály. Bizonyos szempontból az volt a csúcs, aztán a Fradivan két éven belül egy arany,- és egy ezüstérem, két kupagyőzelem. Ezért nem kell annyira panaszkodni. Megvolt a válogatottság, elmehettem légiósnak, ami sajnos nem úgy sikerült sajnos. Ennek nagyon sok olyan összetevője van, amiről akkor sem és most sem akarok nyilatkozni.

Biztos, hogy volt néhány hibád, mondtad, amiért nem úgy jött össze. De mik voltak ezek?

Mindig azzal jönnek, hogy nehezen kezelhető játékos vagyok. Szerintem soha nem voltam nehezen kezelhető, maximum őszinte és önfejű. A mai napig is az vagyok. Most már higgadtabban kezelek dolgokat, máshogy látom talán, ma már tudok „nyelni”, tízig számolni mielőtt elmondom azt, amit gondolok. Biztos, hogy ilyen dolgokban én is hibáztam, ha másképp kezeltem volna kapcsolatokat, lehet, hogy másképp alakul. De én ilyen vagyok, és erről nem tehetek. Már nem fogok megváltozni. Ha valakivel problémám volt, odamentem hozzá és elmondtam neki, persze lehet, hogy rossz időpontban. Viszont azt elvártam az emberektől, hogy ha problémájuk van velem, nekem mondják és ne hátulról jöjjenek. Mert azt rühellem!

Igazak azok a hírek, hogy a későbbiekben szeretnél menedzserkedéssel foglalkozni?

Még nem tudom, mivel szeretnék foglalkozni, de a foci közelében lenne jó maradni. A B-licencem megvan, záros határidőn belül szeretnék elmenni az A-tanfolyamra, aztán a többit majd meglátjuk. De ez is nehéz: az egyik nap nagyon szeretnék edző lenni, máskor érnek olyan impulzusok, ami alapján irtózóm az egésztől. Igazából még nem tudom…

Meddig tervezel focizni?

Ember tervez, Isten végez. Égetni nem akarom magam. Ha még tudok segíteni a csapatnak, akkor játszom. Visszatérve az előzőre: szeretnék a foci közelében maradni. Jó lenne gyerekekkel foglalkozni, de az sem egyszerű. Sok ismerősöm edzősködik gyerekek mellett. Egyre kevesebb gyerek focizik és meg kell küzdeni a szülőkkel. Nem tudom, nincs rossz szemem a focihoz… Talán van, ami jól állna, például játékosmegfigyelő vagy…

Volt olyan edződ, akit zavart, hogy dohányzol?

Ez miért lényeges?

Mert valaki ebből botrányt csinál és van, akit nem érdekel.

Mindenhol vannak dohányzó futballisták, de csak Magyarországon csinálnak ebből „feszkót”. Hidd el, nagyon sok elitcsapatban vannak dohányos játékosok. Egyik edző sem szereti, de volt olyan is, aki nem szerette, sőt, tiltotta, aztán a meccs után kért egy cigit… Ilyen is volt.

Attila vagy Töki?

Az Attila biztos, hogy nem. Mikor kimentem Kölnbe, három hétig azt sem tudtam, hogy kihez beszélnek… Ez most poén, de óvodás korom óta mindenki Tökinek hív. Én az Attilát annyira nem szeretem. A Tökire mindig odafigyelek, az Attilára nagyon ritkán.

Töki, ki lesz a bajnok? Maradjunk a zöld-fehér színkombinációnál?

Ahhoz már kevés van hátra, hogy ne a Győr nyerjen. Ahhoz már kevés van hátra, hogy eladják az előnyt… Abban nem hiszek, annál sokkal jobb csapat a Győr. Pintér Attilával most már teljesen jól elvagyok, jókat dumálunk. Sokat változott, mióta a Fradiban együtt dolgoztunk, sok mindent megtartott a régi szokásai közül, de tényleg sokat változott. Szerintem megnyeri a bajnokságot a Győrrel.

forrás: 442.hu

